» Přehled případů » Atopická dermatitida » Pacientka s atopickým ekzémem po léčbě karcinomu dělohy

Nenechte si ujít ty nejzajímavější případy pacientů s atopií z klinické praxe

Inspirujte se. Sdílejte zkušenosti. Vzdělávejte se. Ptejte se.

Pacientka s atopickým ekzémem po léčbě karcinomu dělohy

31. 8. 2022

Dobrý den,

prosím o konzultaci - pacientka (60 let) s atopickým ekzémem. 3/2022 zjištěn karcinom dělohy s meta do uzlin. Následoval chirurgický zákrok a radioterapie. Nyní po 6 měsících od radioterapie došlo k výraznému zhoršení atopického ekzému. Nasadili byste dupilumab?

Děkuji předem za vyjádření.

Sdílet

Reakce: 2

Dobrý den,
neuvádíte anamnézu kožních potíží, jak byla pacientka léčena dříve? Dupixent sice nemá onkologické onemocnění v kontraindikacích dle SPC uvedené, ale je třeba před zahájením biologické léčby splnit indikační kritéria: Dupilumab je hrazen dospělým pacientům s těžkou formou atopické dermatitidy po selhání (nedostatečné účinnosti) alespoň jednoho ze způsobů konvenční systémové imunosupresivní terapie (s výjimkou kortikosteroidů) nebo u pacientů, kteří systémovou terapií nemohou být léčeni z důvodu intolerance nebo kontraindikace. V případě, že nebyla léčena ještě jinou celkovou léčbou, domluvila bych se s onkologem o dalším postupu.

Dobrý den, na korektní zamyšlení není dostatek vstupních informací ohledně stavu onkologického onemocnění i závažnosti ekzému. Pac. je v psychickém stresu, onkol. onemocnění je pravděpodobně dále léčeno, může užívat řadu doplňků stravy apod. Pokud by nezabrala intenzivní lokální léčba, asi bych pacientce dala malou dávku prednisonu. Pokud bude onkol. onemocnění v remisi, onkolog nebude asi nic namítat proti metotrexatu. Dupilumab je možno nasadit až po splnění kritérií, jak je uvedeno výše.